„Wychowanie przez czytanie – z książką w świat wartości”
Sprawozdanie z realizacji programu „Wychowanie przez czytanie – z książką w świat wartości”
Od 2 X do 15 XII 2017r. klasa VII (19 osób) uczestniczyła w programie: „Wychowanie rzez czytanie – z książką w świat wartości” realizowanym przez fundację „Cała Polska czyta dzieciom”. Do realizacji założeń programu wybraliśmy lekcje na temat prawa i wartości moralnych, odpowiedzialności, szacunku, wolności .
-
Obejrzeliśmy film „Wstęp do wartości” . Po przeprowadzeniu zajęć wg załączonego na stronie organizatora scenariusza uczniowie wykonali graficzną prezentację zagadnienia i podzielili się swoimi refleksjami na ten temat w czasie debaty szkolnej przeprowadzonej z okazji Szkolnych Obchodów Ogólnopolskiego Dnia Praw Dziecka. Praca wykonana przez uczniów została umieszczona na szkolnej gazetce.
-
Następnie przystąpiliśmy do pracy nad odpowiedzialnością. Przeczytaliśmy opowiadanie Wojciecha Cesarza „Dolina jeleni”. Po omówieniu problematyki dyskutowaliśmy na temat: „Co nam daje bycie odpowiedzialnym?”. Dodatkowo porównaliśmy zachowania bohatera opowiadania „Dolina jeleni” z zachowaniem Małego Księcia- tytułowego bohatera utworu A. de Saint-Exuperyego, i uczniów. Zauważyliśmy podobieństwo zachowania młodych ludzi uczących się odpowiedzialności. Na zakończenie wykonaliśmy plakaty. Doszliśmy do wniosku, że odpowiedzialność i brak odpowiedzialności zobrazujemy symbolicznymi wieżami Babel. Uznaliśmy, że ludzie wybudowaliby wieżę Babel, gdyby byli odpowiedzialni, współpracowali ze sobą. Powstała również niedokończona wieża Babel – z braku odpowiedzialności.
-
Uznaliśmy, że weźmiemy pod lupę także szacunek. Obejrzeliśmy film o szacunku, przeczytaliśmy opowiadanie Barbary Kosmowskiej „Szacun i gorzka czekolada”. Przedyskutowaliśmy „Czy możliwe jest bycie dobrym bez szacunku?”. Spróbowaliśmy poszukać sytuacji, w których uczestniczyliśmy i opowiedzieć o nich w formie kartki z pamiętnika. Opracowaliśmy szatę graficzną do zbioru, który będziemy uzupełniać w trakcie roku szkolnego. To dopiero początek.
-
Wykonaliśmy film na temat odpowiedzialności, który zgodnie z regulaminem wysłaliśmy wcześniej.
-
Przeczytaliśmy także opowiadanie Katarzyny Terechowicz i Wojciecha Cesarza „Burza” z tomu „Gorzka czekolada i inne opowiadania o ważnych sprawach”. Utwór porusza sprawę wolności. Wykonaliśmy ćwiczenia wokół słowa WOLNOŚĆ, przyjrzeliśmy się definicji wolności, wyjaśniliśmy, co to znaczy, że istnieje wolność „do…” i wolność „od…”, że nasza wolność nie może ograniczać wolności innych osób lub innych istot. Burza mózgów i analiza SWOT wykazała plusy i minusy praktykowania i zaniechania wolności w różnych aspektach. Przeprowadziliśmy sąd na Piotrkiem- bohaterem opowiadania Katarzyny Terechowicz i Wojciecha Cesarza „Burza”. Ćwiczyliśmy umiejętność dyskusji poprzez odgrywanie ról. Metoda ta pozwoliła uczniom wejść w role uczestników życia publicznego. Ułatwiła zrozumienie ich postaw i zachowań oraz pozwoliła przećwiczyć procedury i reguły postępowania w sytuacjach społecznych.
-
Na zakończenie umieściliśmy sprawozdanie z realizacji na stronie organizatora i wypełniliśmy ankietę.
Działania zostały zaakceptowane i otrzymaliśmy certyfikaty.