„Wychowanie przez czytanie – z książką w świat wartości”

Sprawozdanie z realizacji programu „Wychowanie przez czytanie – z książką w świat wartości”

Od 2 X do 15 XII 2017r. klasa VII (19 osób) uczestniczyła w programie: „Wychowanie rzez czytanie – z książką w świat wartości” realizowanym przez fundację „Cała Polska czyta dzieciom”. Do realizacji założeń programu wybraliśmy lekcje na temat prawa i wartości moralnych, odpowiedzialności, szacunku, wolności .

  1. Obejrzeliśmy film „Wstęp do wartości” . Po przeprowadzeniu zajęć wg załączonego na stronie organizatora scenariusza uczniowie wykonali graficzną prezentację zagadnienia i podzielili się swoimi refleksjami na ten temat w czasie debaty szkolnej przeprowadzonej z okazji Szkolnych Obchodów Ogólnopolskiego Dnia Praw Dziecka. Praca wykonana przez uczniów została umieszczona na szkolnej gazetce.

  2. Następnie przystąpiliśmy do pracy nad odpowiedzialnością. Przeczytaliśmy opowiadanie Wojciecha Cesarza „Dolina jeleni”. Po omówieniu problematyki dyskutowaliśmy na temat: „Co nam daje bycie odpowiedzialnym?”. Dodatkowo porównaliśmy zachowania bohatera opowiadania „Dolina jeleni” z zachowaniem Małego Księcia- tytułowego bohatera utworu A. de Saint-Exuperyego, i uczniów. Zauważyliśmy podobieństwo zachowania młodych ludzi uczących się odpowiedzialności. Na zakończenie wykonaliśmy plakaty. Doszliśmy do wniosku, że odpowiedzialność i brak odpowiedzialności zobrazujemy symbolicznymi wieżami Babel. Uznaliśmy, że ludzie wybudowaliby wieżę Babel, gdyby byli odpowiedzialni, współpracowali ze sobą. Powstała również niedokończona wieża Babel – z braku odpowiedzialności.

  3. Uznaliśmy, że weźmiemy pod lupę także szacunek. Obejrzeliśmy film o szacunku, przeczytaliśmy opowiadanie Barbary Kosmowskiej „Szacun i gorzka czekolada”. Przedyskutowaliśmy „Czy możliwe jest bycie dobrym bez szacunku?”. Spróbowaliśmy poszukać sytuacji, w których uczestniczyliśmy i opowiedzieć o nich w formie kartki z pamiętnika.  Opracowaliśmy szatę graficzną do zbioru, który będziemy uzupełniać w trakcie roku szkolnego. To dopiero początek.

  4. Wykonaliśmy film na temat odpowiedzialności, który zgodnie z regulaminem wysłaliśmy wcześniej.

  5. Przeczytaliśmy także opowiadanie Katarzyny Terechowicz i Wojciecha Cesarza „Burza” z tomu „Gorzka czekolada i inne opowiadania o ważnych sprawach”. Utwór porusza sprawę wolności. Wykonaliśmy ćwiczenia wokół słowa WOLNOŚĆ, przyjrzeliśmy się definicji wolności, wyjaśniliśmy, co to znaczy, że istnieje wolność „do…” i wolność „od…”, że nasza wolność nie może ograniczać wolności innych osób lub innych istot. Burza mózgów i analiza SWOT wykazała plusy i minusy praktykowania i zaniechania wolności w różnych aspektach. Przeprowadziliśmy sąd na Piotrkiem- bohaterem opowiadania Katarzyny Terechowicz i Wojciecha Cesarza „Burza”. Ćwiczyliśmy umiejętność dyskusji poprzez odgrywanie ról. Metoda ta pozwoliła uczniom wejść w role uczestników życia publicznego. Ułatwiła zrozumienie ich postaw i zachowań oraz pozwoliła przećwiczyć procedury i reguły postępowania w sytuacjach społecznych.

  6. Na zakończenie umieściliśmy sprawozdanie z realizacji na stronie organizatora i wypełniliśmy ankietę.

Działania zostały zaakceptowane i otrzymaliśmy certyfikaty.

  • Położenie szkoły



  • marzec 2024

    pon. wt. śr. czw. pt. sob. niedz.
     123
    45678910
    11121314151617
    18192021222324
    25262728293031
Go to Top