Rzecznik Praw Ucznia
2023/2024
W latach 2022/2024 Rzecznikiem Praw Ucznia jest Pani Ewa Rutkowska.
MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ Z PRAWAMI DZIECKA.
20 listopada 2023 roku w naszej szkole obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień z Prawami Dziecka.
W ramach tej uroczystości:
- Uczniowie ubrali koszulki w kolorach : niebieski, biały , żółty, czerwony, czarny, jednocząc się w ten sposób ze wszystkimi dziećmi na całym świecie.
- Została zaprezentowana gazetka o prawach dziecka
- Uczniowie wszystkich klas wykonali prace plastyczne o tematyce ” Mam prawo do…” .
- Wszystkie prace dzieci zostały wyeksponowane na korytarzu szkolnym.
- W sali gimnastycznej odbyło się spotkanie całej społeczności szkolnej, podczas którego wspólnie, trzymając się za dłonie zaśpiewana została piosenka o prawach dziecka.
Rzecznik Praw Ucznia
Ewa Rutkowska
2021/2022
W latach 2020/2022 Rzecznikiem Praw Ucznia jest Pani Bożena Rachubińska.
Dyżur
środa 11.30 – 12.00
w sali 10
mail: b_rachubinska@pacyna.mazowsze.pl
PLAN PRACY RZECZNIKA PRAW UCZNIA:
- Rozpoznawanie indywidualnych spraw uczniów, mediacja miedzy stronami konfliktu, doradzanie w sytuacjach konfliktowych.
- Podejmowanie współpracy z Samorządem Uczniowskim (SU), wychowawcami, nauczycielami, specjalistami, Dyrektorem Szkoły w przypadku wystąpienia sporu, interwencja w razie naruszania podstawowych praw ucznia i udzielanie pomocy zgodnie z ustalonym trybem postępowania.
- Przeciwdziałanie łamaniu praw ucznia w szkole, zwiększenie świadomości prawnej dzieci, rodziców, nauczycieli- akcja z okazji Ogólnopolskiego Dnia z Prawami Dziecka, dokonywanie analizy i oceny przestrzegania i poszanowania praw ucznia w szkole.
- Składanie:
- Dyrektorowi Szkoły informacji o podjętych działaniach zmierzających do rozwiązania konfliktu,
- Radzie Pedagogicznej sprawozdań z działalności na koniec każdego semestru,
- Informowanie stron konfliktu o podjętych działaniach.
- Inicjatywy wynikające z potrzeb uczniów.
W roku szkolnym 2021/2022 z okazji Ogólnopolskiego Dnia Praw Dziecka Rzecznik Praw Dziecka- p. Mikołaj Pawlak ogłosił konkurs na prace plastyczne o tematyce związanej z prawami dziecka. 3 uczniów z naszej Szkoły wzięło udział w tym konkursie. Antoni Szczepański z klasy V został laureatem Konkursu Rzecznika Praw Dziecka w kategorii klas V-VIII szkoły podstawowej.
Gratulujemy!
https://brpd.gov.pl/2022/01/10/juz-sa-wyniki-konkursu-plastycznego-rzecznika-praw-dziecka/
Rok szkolny 2020/2021
W roku szkolnym 2020/2021 Rzecznik Praw Ucznia skupił się w swoich działaniach na prawie do informacji i sprawiedliwej oceny. Debatę na temat prawa do sprawiedliwej oceny podporządkowano tematowi ściągania w nauczaniu zdalnym. Przeprowadzono ją 18.06.2021r.
Rok szkolny 2019/2020
W latach 2019/2020 Rzecznikiem Praw Ucznia jest Pan Jacek Studziński.
W dniach 1 – 4 października 2019 roku zostało przeprowadzone ogólnoszkolne badanie, którego celem było sprawdzenie przestrzegania zapisów Statutu Szkoły dotyczących informowania uczniów o przedmiotowych zasadach oceniania i ocenie zachowania.
Z analizy ankiet wynika, że wszyscy nauczyciele zapoznali uczniów z obowiązującymi zasadami oceniania.
W listopadzie przeprowadzono w klasach IV – VIII rozmowy z uczniami na temat przestrzegania zapisów Statutu Szkoły dotyczących terminów zapowiadania, przeprowadzania, sprawdzania i oceniania sprawdzianów. Szczególną uwagę zwrócono na przekazywanie informacji zwrotnej.
Nauczyciele przestrzegają zapisów Statutu Szkoły dotyczących terminów i zasad przeprowadzania sprawdzianu. Większość nauczycieli, w różnych formach, przekazuje informacje zwrotną. Z wynikami zostali zapoznani nauczyciele. Koleje badanie odbędzie się w drugim semestrze.
20 listopada 2019 r. – Dzień z Prawami Dziecka pod hasłem „Dla każdego dziecka, dzieciństwo”
W tym roku obchodzimy więc 30 lecie utworzenia Konwencji o prawach dziecka. Nasza szkoła wzięła udział w tej akcji UNICEF. Uczniowie założyli niebieskie koszulki, w klasach zostały przeprowadzone zajęcia wg scenariuszy UNICEF, dzieci i młodzież oglądały film „Nie daj się”, prezentacje multimedialne dotyczące praw dzieci i działalności UNICEF, najmłodsi wykonali prace plastyczne m.in. „Mam prawo” i „Wymarzony świat dziecka w przyszłości” oraz pisały listy do superbohatera, aby pomagał rówieśnikom na całym świecie.
Z okazji Dnia Dziecka, w ramach zajęć zdalnych, zostały przypomniane prawa dziecka.
Uczniowie wykonywali prace plastyczne, przedstawiające różne prawa. Oto kilka z nich.
W dniach 16 – 22 czerwca została przeprowadzona ankieta zdalna dotycząca zdalnego nauczania. Odpowiedzi na pytania udzieliło 76 uczniów klas IV – VI. Oto wnioski z ankiety.
- Większość uczniów ocenia nauczanie zdalne i kontakt z nauczycielami dobrze i bardzo dobrze.
- Nie wszyscy uczniowie otrzymywali na bieżąco informacje dotyczące zdalnego nauczania.
- Nauczyciele korzystali z różnorodnych form i metod pracy.
- Uczniowie mieli problemy ze zrozumieniem trudnych treści i często musieli korzystać z pomocy rodziców.
Dziękuję wszystkim za kolejny rok pracy i życzę spokojnych zdrowych wakacji. Jacek Studziński
Rok szkolny 2018/2019
W dniach 8 i 9 stycznia przeprowadzono ankietę dotyczącą zapisów Statutu związanych z ocenianiem. Wnioski są następujące.
- Zapis „dwa dni przed planowanym posiedzeniem Rady Pedagogicznej” w Statucie jest różnie interpretowane przez uczniów i nauczycieli.
- Wszystkie oceny zostały wystawione w terminie.
- Trzech uczniów nie znało ocen semestralnych. Było to związane z nieobecnością w dniu, w którym oceny zostały wystawione.
Rekomendacje:
- Uściślić zapis w Statucie dotyczący terminu wystawiania ocen semestralnych i końcowych.
Autor: J. Studziński
W dniach od 20 listopada do 10 grudnia w naszej szkole był prowadzony cykl działań związanych z Dniem Praw Dziecka. Uczniowie klasy VI w krótkiej audycji przez radiowęzeł przypomnieli wszystkie prawa oraz historię i ideę Dnia Praw Dziecka.
Uczniowie klas IV – VIII i III gimnazjum przygotowali prace plastyczne prezentujące prawa dziecka. 10 grudnia najlepsze prace zostały zaprezentowane na szkolnej gazetce.
Autor: J. Studziński
Drodzy Uczniowie!
Pragnę serdecznie podziękować za zaufanie, jakim mnie obdarzyliście wybierając mnie na Rzecznika Praw Ucznia. Jest to dla mnie wielkim zaszczyt i wyzwanie. Obiecuję, że będę stał na straży poszanowania i przestrzegania praw i obowiązków ucznia określonych w Statucie Szkoły, WZO i Konwencji o prawach dziecka. Zapraszam wszystkich, którzy chcieliby uzyskać pomoc w rozwiązaniu „dużych” i „małych” problemów szkolnych.
Jacek Studziński
ZADANIA SZKOLNEGO RZECZNIKA PRAW UCZNIA
INFORMACJA DLA UCZNIÓW
Zadania i funkcje Szkolnego Rzecznika Praw Ucznia:
-
Przeciwdziałanie łamaniu praw ucznia w szkole,
-
Zwiększenie świadomości prawnej młodzieży, rodziców, nauczycieli,
-
Egzekwowanie i przestrzeganie zapisów dotyczących uczniów,
-
Ewaluacja i proponowanie ewentualnych zmian przepisów dotyczących uczniów,
-
Uczestniczenie w posiedzeniach rady pedagogicznej z prawem przedstawienia na jej forum problemów przestrzegania praw ucznia.
Środki działania Rzecznika:
-
Załatwianie indywidualnych skarg,
-
Sporządzanie raportów dotyczących respektowania praw ucznia w szkole,
-
Udzielanie porad dotyczących sposobów ochrony praw.
-
Współpraca z fachowcami (np. psychologiem, pedagogiem, prawnikiem),
-
Współdziałanie w prowadzeniu programów przeciwdziałających wielu problemom szkolnym,
-
Rzecznik Praw Ucznia nie wyręcza w obowiązkach wychowawców,
-
Rzecznik Praw Ucznia ma prawo do swobodnego działania w ramach obowiązujących regulaminów,
-
Rzecznik podejmuje działania na wniosek stron tzn. uczniów, nauczycieli lub pracowników administracji szkoły.
O czym uczeń wiedzieć powinien:
-
Wszelkie informacje uzyskane przez Rzecznika w toku postępowania mediacyjnego stanowią tajemnicę służbową.
-
Zadaniem Rzecznika jest sprawowanie nadzoru nad tym, aby w procesie dydaktyczno-wychowawczym każdy uczeń traktowany był podmiotowo.
-
Rzecznik Praw Ucznia ma prawo i możliwość aktywnie ingerować w każdym przypadku, gdy naruszane zostaną prawa ucznia lub prawa dziecka.
-
Do zadań Rzecznika należy też inicjowanie działań, których celem jest ochrona praw ucznia.
-
Podstawą działania Rzecznika Praw Ucznia jest Statut Szkoły, a w uzasadnionych przypadkach Konwencja Praw Dziecka.
PLAN DZIAŁAŃ SZKOLNEGO RZECZNIKA PRAW UCZNIA
W SZKOLE PODSTAWOWEJ IM. JANUSZA KUSOCIŃSKIEGO W PACYNIE
L.p. | Zadania do realizacji | Odpowiedzialni | Termin realizacji |
1 | Omówienie aktów prawnych związanych z prawami i obowiązkami ucznia – Statut Szkoły, WSO, regulaminy.
Sprawdzenie w formie ankiety przestrzegania zapisów dotyczących zapoznania uczniów ze statutem i WSO |
– Rzecznik Praw Ucznia – wychowawcy – nauczyciele poszczególnych przedmiotów | Wrzesień |
2 | Nawiązanie współpracy z Samorządem Uczniowskim | – Rzecznik Praw Ucznia – opiekun S.U. | Październik |
3 | Wyeksponowanie w widocznym miejscu aktów prawnych dotyczących praw ucznia | – Rzecznik Praw Ucznia | Październik
Listopad |
4 | Organizacja dyżurów Rzecznika Praw Dziecka | – Rzecznik Praw Ucznia | Cały rok |
5 | Organizacja imprezy związanej z Ogólnopolskim Dniem Praw Dziecka | – Rzecznik Praw Ucznia | Listopad |
6 | Przeprowadzenie ankiety dotyczącej przestrzegania zapisów Statutu dotyczących oceniania | – Rzecznik Praw Ucznia | Styczeń |
7 | Sporządzenie raportu z działalności rzecznika | – Rzecznik Praw Ucznia | luty |
8 | Przygotowanie i opracowanie ankiety na temat przestrzegania praw ucznia w szkole wśród uczniów | – Rzecznik Praw Ucznia | marzec |
9 | Konkurs „ Mamy prawo żyć godnie ” | – Rzecznik Praw Ucznia | kwiecień |
10 | Prowadzenie zakładki Rzecznika Praw Ucznia na stronie internetowej szkoły | – Rzecznik Praw Ucznia | cały rok |
11 | Przeprowadzenie ankiety dotyczącej przestrzegania zapisów Statutu dotyczących oceniania. | – Rzecznik Praw Ucznia | Czerwiec |
12 | Podsumowanie pracy Rzecznika Praw Ucznia | – Rzecznik Praw Ucznia | czerwiec |
Rok szkolny 2016/2017
W latach 2016/2018 Rzecznikiem Praw Ucznia jest Pani Aleksandra Orzechowska
21 listopada 2016 roku obchodziliśmy Ogólnopolski Dzień z Prawami Ucznia.
Rok szkolny 2011/2012
W roku szkolnym 2011/2012 Rzecznikiem Praw Ucznia została pani Mariola Studzińska. Gratulujemy!
Pacyna, 12.09.2011r.
Drodzy Uczniowie!
Przede wszystkim pragnę podziękować Tym wszystkim, którzy obdarzyli mnie zaufaniem i wybrali Rzecznikiem Praw Ucznia.
Jest to dla mnie wyróżnienie i dowód na to, że moja praca ma sens. Reprezentować Was i Waszych interesów będę szczególnie w sytuacjach trudnych, konfliktowych, które pojawią się między Wami uczniami, uczniami a nauczycielem (nauczycielami). Jeżeli pojawią się problemy w Waszym szkolnym życiu, postaram się je pomóc rozwiązać.
Pamiętajcie jednak, że oprócz praw macie obowiązki i nikt nie zwolni Was ze znajomości Statutu Szkoły i WSO.
Mariola Studzińska
rzecznik/status rzecznika praw ucznia .doc”
Rzecznik Praw Ucznia w Gimnazjum im. Polskich Olimpijczyków na rok szkolny 2011/2012 działa na podstawie
Statutu Szkoły, Regulaminu Samorządu Uczniowskiego oraz Konwencji Praw Dziecka.
Prawa i obowiązki Szkolnego Rzecznika Praw Ucznia:
- egzekwowanie i przestrzeganie przepisów prawnych dotyczących uczniów (prawa do bezpiecznej nauki, prawa do życia
bez przemocy i poniżania, prawa do swobodnej i kulturalnej wypowiedzi, prawa do rzetelnej informacji), - udzielanie pomocy osobom proszącym o interwencję w zakresie naruszania praw ucznia,
- gromadzenie dokumentacji o przypadkach łamania praw ucznia,
- uświadomienie poszanowania praw i godności innych uczniów oraz pracowników Szkoły,
- informowanie uczniów o przysługujących im prawach i sposobie ich dochodzenia,
- uczestniczenie w posiedzeniach rady pedagogicznej z prawem przedstawienia na jej forum problemów przestrzegania praw ucznia.
Każdy uczeń, który ma problem z nieprzestrzeganiem jego praw przez dowolny podmiot w szkole lub problem natury osobistej, może zwrócić się bezpośrednio do Rzecznika z przekonaniem, że jego autorytet i godność nie zostaną urażone. Dotyczy to również drugiej strony konfliktu.
Tryb postępowania w kwestiach spornych UCZEŃ – UCZEŃ:
- zapoznanie się z opinią stron konfliktu,
- podjęcie mediacji ze stronami we współpracy z wychowawcą klasy,
- skierowanie sprawy do pedagoga szkolnego lub psychologa w razie kłopotów z rozstrzygnięciem sporu,
- w dalszym trybie postępowania – zasięgnięcie opinii Rady Pedagogicznej,
- ostateczną decyzję o sposobie rozwiązania konfliktu podejmuje Dyrektor.
Tryb postępowania w kwestiach spornych NAUCZYCIEL – UCZEŃ:
- zapoznanie się z opinią stron konfliktu,
- podjęcie mediacji ze stronami,
- zasięgnięcie opinii pedagoga szkolnego,
- wystąpienie do Dyrektora Szkoły o podjęcie decyzji w sprawie, w przypadku trudności z rozstrzygnięciem sporu.
Zadania Rzecznika Praw Ucznia:
- zwiększenie świadomości prawnej dzieci, rodziców, nauczycieli,
- współpraca z pedagogiem szkolnym,
- składanie dyrektorowi szkoły informacji o podjętych przez siebie działaniach zmierzających do rozwiązania konfliktu,
- składanie Radzie Pedagogicznej sprawozdań ze swojej działalności na koniec każdego semestru,
- informowanie stron konfliktu o podjętych przez siebie działaniach.